2.3 Doelen en opbrengsten van ons onderwijs

Ons onderwijs is steeds in beweging. De effectiviteit en de opbrengsten houden wij scherp in de gaten. Dat betekent dat wij regelmatig vernieuwend bezig zijn middels onderwijs op maat, aanpassingen op het gebied van de leerlingenzorg en de aanschaf van nieuwe leermethoden. De door het Ministerie van Onderwijs gestelde kerndoelen (2) proberen we met zoveel mogelijk kinderen te halen. Dat dit niet in alle gevallen mogelijk is, vindt zijn oorsprong in ons uitgangspunt dat we kinderen zoveel als mogelijk en wenselijk is, binnen onze school in hun eigen omgeving, naar hun capaciteiten onderwijs willen bieden. Waar in het verleden kinderen met leer- of gedragsproblemen uitstroomden naar het speciaal onderwijs, kunnen wij deze kinderen nu vaak binnen de basisschool helpen. We stellen voor deze kinderen een OPP (Ontwikkelingsperspectief) zodat we kijken naar de ontwikkelingsmogelijkheden van het individuele kind.

De methoden die wij op school gebruiken zijn getoetst aan de kerndoelen.
De school is in eerste instantie een instituut waar kinderen komen om kennis te verwerven. Daarbij is de ontwikkeling van de creativiteit van kinderen ook van belang. Niet alleen op het gebied van tekenen, handvaardigheid en muziek, maar ook binnen taal, lezen, rekenen, schrijven en wereldoriëntatie.

De schoolse vakken beheersen is niet het enige dat wij beogen met ons onderwijs. Een gedeelte ‘opvoeden’ hoort daar ook bij. Door uitgebreid aandacht te besteden aan gevoelens, eigen mening, kritiek geven en ontvangen, boos zijn, bang zijn en pesten, zal het school- en klassenklimaat verbeteren. Er ontstaat dan een prettige en rustige werksfeer waarin kinderen elkaar leren accepteren en helpen. Daartoe hanteren wij een methode op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling. Een geregeld contact tussen ouders en school is daarbij onontbeerlijk. Samen streven we ernaar dat onze kinderen opgroeien tot sociale mensen die een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan onze samenleving.

Resultaten die worden behaald blijven relatief. Waar voor het ene kind het halen van een hoog cijfer niet zo veel moeite kost, betekent voor een ander kind het halen van een voldoende al veel inspanning.
Het voortdurend ontwikkelen van het eigen kunnen is ons doel.
In de dagelijkse gang van zaken vinden wij het gezamenlijk ontdekken een belangrijk aspect. De lessen zijn interactief: met elkaar sprekend, denkend, onderzoekend en handelend wordt de leerstof eigen gemaakt.
Wij bieden ons onderwijs zoveel mogelijk adaptief (3) aan.
Dat betekent dat niet alle kinderen altijd met dezelfde leerstof bezig zijn. Het kan voorkomen dat een kind uit groep 5 bezig is met spelling uit groep 4 of 6. Soms is het voor een kind beter dat het twee jaar over de stof van een groep doet. Het kan ook voorkomen dat een kind zich qua leerstof zo snel ontwikkelt dat het al eerder in een volgende groep wordt geplaatst. Deze zijn beide echter meer uitzondering dan regel. Komt dit aan de orde, dan wordt dit met ouders besproken. Bij verschil van mening tussen school en ouders, ligt de beslissing bij de school. Door middel van een leerlingvolgsysteem worden de vorderingen vastgelegd en geëvalueerd. We kunnen tijdig signaleren wanneer een kind in leerprestaties achterblijft of sterk vooruit gaat. Alle kinderen hebben onze speciale zorg.

(2) Leerstofpakket voor alle vakken dat het kind aan het eind van de basisschool dient te beheersen.
(3)  Onderwijs op maat voor elk kind.